Despre pasiuni (II)

3323549_origÎmi aduc aminte de parcă ar fi fost ieri. Ultimul an de liceu. 

Scăpasem, încă din clasa a XI-a, de teroarea materiilor de real. Iar acum avem parte de opționale. Multe. Și toate pe gustul elevilor de la profilul uman. Luați de-alegeți, așadar! Printre ele, apare, surprinzător, limba spaniolă. Sincer, nu-mi mai amintesc motivul pentru care am ales opționalul ăsta. Am însă foarte clar în minte încercările, demne de invidiat, ale profesoarei noastre. Spre rușinea mea nu-mi mai aduc aminte numele ei. Și tot spre rușinea mea nu i-am mulțumit niciodată până acum, nici măcar în gând. Studiase spaniola în facultate, cu mulți ani în urmă, și nu mai avusese de atunci posibilitatea să o folosească. Acum făcea tot posibilul să și-o amintească destul cât să ne facă pe noi s-o înțelegem. Este de ajuns să închid ochii ca să văd cartea de Curs practic după care ne preda, îngălbenită la rându-i de trecerea timpului. N-am văzut neajunsurile astea, la fel cum n-am observat nici că, de fapt, îmi plăcea mult această materie. Am crezut că afinitatea mea avea la bază ușurința cu care se înțelege, în general, spaniola.

A fost nevoie să ajung la facultate, unde recunosc cinstit că m-am dus cu gândul să aprofundez engleza cât mai mult, limba spaniolă ajungând să fie a doua opțiune doar din cauza accentelor multiple care împodobesc cuvintele în limba italiană și care m-au speriat fix înainte de a completa fișa de înscriere, pentru a înțelege că nu era vorba doar despre asta. Era mult mai mult decât ușurință. Era parcă, inexplicabil, parte din mine. O înțelegeam ușor. Foarte ușor. Prea ușor, aș zice. N-am avut niciodată nevoie să acord o atenție deosebită cursurilor de gramatică sau celor practice, spre norocul meu. Era ceva natural. Ceva ce venea de la sine. Ceva ce parcă știam deja. Ceva ce s-a transformat, cu la fel de multă ușurință și dintr-un motiv lesne de înțeles în acest context, într-o pasiune. Mă fascina să știu cât mai mult, să-mi folosesc cât mai mult ușurința cu care înțelegeam. Și unde pui că era și plăcut, mai ales pentru că nu-mi solicita mai niciun fel de efort treaba asta.

Da, știu, este cazul să mă opresc din a mă lăuda și ar trebui să trec la a recunoaște că meritele nu-s nici pe departe ale mele. Totul a fost înlesnit, evident, de pasiunea altora. A celor care au știut să ne poarte frumos prin fiecare oră de curs, fără s-o facă să semene cu celelalte. N-o să uit niciodată cele trei persoane din spatele lor. N-am să uit calmul d-nei Bălan, profesoara noastră de curs, și nici plăcerea cu care Diana și Cristina ne “taxau” fiecare greșeală la examenele de la cursurile practice. Nu, nici lor nu le-am mulțumit vreodată. Și mi-e rușine că n-am făcut-o. La fel de rușine pe cât de mult mi-aș dori să am acum șansa de a le mulțumi.

Din păcate, în ultimii ani am fost nevoită să renunț la ceea ce îmi venea atât de ușor să “mânuiesc” cândva. A trebuit să las deoparte cunoștințele cu care mă mândream odată. Nu am mai avut nevoie de ele. De la o vreme am revenit. Una câte una le scutur de praf, le scot de la naftalină. Nu mi-e ușor. Odată fiind că perioada de repaus forțat își spune cuvântul. Rău. A doua oară pentru că o simt. Simt din plin acest timp care a trecut. Și mă doare. Mă doare fiecare lucru pe care îmi dau seama că l-am uitat. Tare de tot. Însă sunt convinsă, acum parcă mai mult ca niciodată, de un lucru: că nu degeaba trec prin viața noastră cei care o fac. Așă că, de câte ori se-ntâmplă să dau de greu aud vocea plăcută a doamnei Bălăn în minte, care-mi repetă, de fiecare dată când am nevoie, ceea ce mi-a spus cândva: “E cel mai bine să înveți o limbă străină așa cum ai învățat tu spaniola, fără să te gândești, înainte de toate, la regulile gramaticale. Știi de ce? Pentru că așa învață un vorbitor nativ. Iar o limbă străină învățată astfel nu se mai uită niciodată.“

Da, dragă TIMP, poate că ai reușit să mă lași fără câte ceva din ceea ce știam, însă n-ai avut cum să știrbești pasiunea altora pentru munca lor. Și nici pe-a mea.

2 gânduri despre „Despre pasiuni (II)

Lasă un răspuns

